איך מתגרשים אחרי 20 שנות נישואין? צעדים ראשונים לפרידה נכונה

המחשבה על גירושין מגיעה לא פעם אחרי הרבה שנות נישואים. פתאום הילדים עזבו את הבית, ואת, שעסקת עד כה באחזקת הבית וטיפול במשפחה, מוצאת את עצמך גרה בבית עם איש שאין לך איתו שום דבר במשותף. בנקודה הזאת, את אולי רוצה להתגרש, שוקלת להתגרש, מתלבטת אם להתגרש. אבל החשש מפירוק הקן המשותף משתקת אותך. את חוששת להיות לבד, לפגוע בילדים, להתחיל מלחמת עולם.

ואז, את לא עושה כלום, ונשארת. וכבר שנים שככה. ואולי הגיע הזמן לעשות משהו בשביל עצמך? בשביל אושרך? שתרגישי שוב שאת חיה.

אם הגעת עד לכאן, יתכן שהמילים שלי מייצגות במעט את מצבך ואת חששותייך. אני רוצה להרגיע אותך – אני מבינה אותך. הייתי שם. אני מלווה נשים בתהליכי גירושין כבר שנים. שמעתי הרבה, ראיתי הרבה ויש לי ניסיון. במאמר הזה אנסה לחלוק מהניסיון שלי כדי להקל עלייך את תהליך ההחלטה לפני פרידה:

השלב הראשון בהליך – התייעצות עם עו"ד

לפני הכל אני ממליצה למצוא עורכת דין לענייני משפחה. התפקיד של עו"ד לענייני גירושין הוא לא "לקרוע" את הצד השני, או להלחם מלחמת חורמה, אלה אולי יגיעו בהמשך, אבל דבר ראשון והכי חשוב, הוא לשבת איתך, לשמוע אותך, את הכאבים שלך, הפחדים שלך ולהסביר לך מהן האפשרויות העומדות בפנייך. עורכת דין נכונה גם תפרוש בפנייך את תהליך הפרידה והגירושין, ותסמן לך את נקודת ההתחלה ונקודות ההמשך.  

השלב השני בהליך – להחליט

הצעד הבא לאחר ההתייעצות הוא להגיע להחלטה עם עצמך. חשוב שתהיי שלמה עם ההחלטה שלך מפני שזה לא הולך להיות קל. את צריכה לדעת מה את רוצה ואיך את רוצה לעשות זאת ואז אפשר להתקדם.

השלב השלישי – שיחה עם בן הזוג

ללא ספק, זהו אחד השלבים הקשים ביותר. עד כה זה היה בראש שלך, בשיחת התייעצות ופתאום הולכים להפוך את הצעד הזה לאמיתי. כי ברגע שתדברי איתו, זה יהפוך להיות ממשי.

נכון, לא פשוט למצוא את הרגע הנכון, המילים הנכונות, לא לפגוע, כי בכל זאת אתם חיים ביחד הרבה שנים, הבאתם ילדים לעולם, גידלתם אותם. אבל אם החלטת, אין לך ברירה, את חייבת לעבור את השלב הזה.

את צריכה לדעת שיש סיכוי שהוא לא יבין מאיפה זה נופל עליו, מה את רוצה פתאום? מה חסר לך? הרי את חיה כמו מלכה. עליך להיות מוכנה להשיב לשאלות האלה ולהסביר.

ואחרי שהוא יבין, יכול להיות שלא יהיה מוכן לקחת חלק בהליך שהוא לא יזם וישלח אותך לעשות מה שאת רוצה, כי זה לא מעניין אותו. 

אבל יש סיכוי שהוא יבין, יסכים, ישתף פעולה ואז הדבר הנכון יהיה לפנות ביחד לגישור.

מהו גישור ?

הגישור הוא הליך ששני הצדדים בוחרים בו ומסכימים עליו, ומטרתו ליישב את המחלוקות ביניכם בצורה של דיאלוג באמצעות מתווך, הוא המגשר. המגשר הוא אדם חיצוני, אובייקטיבי, מקצועי שיש לו הנסיון להוביל הליכים כאלה.

לגישור עדיפות מכמה סיבות שהחשובות שבהן הן הגעה לפיתרון מיטבי לשני הצדדים, קיצור הדרך להסכם ועלויות נמוכות בהרבה מאשר בבתי משפט. 

שימי לב, גם אם הצד השני לא נענה לבקשתך ללכת לגישור לפני פתיחתו של ההליך בבית המשפט או בבית הדין, אפשר לקוות שאחרי פתיחת ההליך ועם ההבנה של העלויות שלו, הוא ישנה את דעתו. במקרה כזה תוכלו להקפיא את ההליך ולחזור למגשרת שמתמחה בהליכי גירושין. 

ואם אין שיתוף פעולה או אין הסכמה לגישור יש להגיע לשלב הבא.

השלב הרביעי – בית המשפט לענייני משפחה או בית דין רבני?

תחילתו של כל הליך בענייני משפחה היא בפתיחת בקשה ליישוב סכסוך. ככל שתחליטי לאחר ההתייעצות עם עורכת הדין לנהל הליך בבית משפט לענייני משפחה – יהיה עליך להגיש בקשה בבית המשפט לענייני משפחה. ככל שתחליטי לנהל הליך בבית הדין הרבני – שם יהיה עליך להגיש הבקשה.

הליך יישוב הסכסוך הוא נסיון של עובדת סוציאלית הממונה על ידי בית המשפט או בית הדין להבין את המחלוקות ולנסות לפתור אותן בהסכמה בין הצדדים. הפגישה הראשונה מתקיימת ללא נוכחות של עורכי דין, גם אם הצדדים כבר לקחו לעצמם ייצוג של עו"ד. 

הפגישה הראשונה הינה חובה. ככל שלאחריה לא תהיי מעוניינת להמשיך בפגישות, תוכלי ליידע את העובדת הסוציאלית. להמשיך או לסיים, זו החלטה שעל שניכם יהיה להחליט ולהסכים עליה. ככל שתהיה הסכמה לסיום יישוב הסכסוך – התיק יסגר. כמו כן תוכלו להמשיך לקיים פגישות ונסיון להגיע להסכם גם עם עורכי הדין שלכם. וכן – גם במסגרת זו ניתן להגיע להסכם.

ככל שיישוב הסכסוך יסתיים תהיה לך האפשרות להגיש תביעה בתוך 45 יום מהיום בו הסתיים ההליך. אם יש לך בקשות דחופות שאותם את רוצה להגיש, ניתן להגיש אותן במסגרת הליך יישוב הסכסוך. לדוגמא: בקשה למזונות אישה זמניים, בקשה לעיכוב יציאה מהארץ ועוד.

ככל שלא תגישי תביעה בתוך 45 יום, יוכל בעלך להגיש תביעה בעצמו והוא לא יהיה מוגבל לבית המשפט או לבית הדין בו בחרת.

תביעת גירושין – בבית הדין הרבני בלבד

גם אם בחרת ליישב ביניכם את הדברים בבית המשפט לענייני משפחה, עדיין לפי חוקי מדינת ישראל יהיה עליכם להתגרש בבית הדין הרבני. כלומר תביעת גירושין היא רק בבית דין דתי ובכל מקרה, יהיה עליכם לפנות אליו. ניתן יהיה לעשות זאת בסיום ההליכים בבית המשפט לענייני משפחה כשכבר יש לכם הסכם גירושין מאושר כפסק דין, או אף לפני כן. זוהי נקודה נוספת בה חשוב להתייעץ עם עורכת הדין שלך – מתי להגיש תביעת גירושין.

לסיכום

הליך גירושין הוא מורכב ומלא רגישויות. ההמלצה היא לסיימו כמה שיותר מהר, ואם אפשר, בתהליך גישור מוסכם על שני הצדדים. בין שאת בוחרת לעשות זאת כך ובין שאחרת, כי אין שיתוף פעולה בינך ובין בעלך, את חייבת עורכת דין לענייני משפחה שמלווה תהליכי גירושין, ושתדע להנחות אותך לאורך כל הדרך.  

חשוב ביותר שעורכת הדין תהיה זמינה ופנויה עבורך, תאפשר לך לשאול, להתייעץ ולפעמים תשמש בנוסף להיותה עורכת דין, קצת גב, קצת פסיכולוגית ותתן לך את הכוח להמשיך, להחזיק מעמד עד לסופו של ההליך.

צור קשר

צריך ייעוץ? התקשר עכשיו

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם