מזונות אישה – האם מגיעים לי מזונות אחרי 20 שנות נישואין?

"לו היה לי איזה סכום חודשי כלשהו בתקופה הזו הייתי יכולה להיות הרבה יותר רגועה" את אומרת לעצמך. כי את יודעת שברגע שתתחילי בהליכי גירושין ופירוק שיתוף, הדבר הראשון שבעלך יעשה, כדי להעניש אותך, זה לגרום לך להרגיש שאינך יכולה בלעדיו, אין לך מספיק הכנסה חודשית.

את חושבת על מזונות ילדים, אבל זה משהו אחר לגמרי, הם נועדו לכלכל את הילדים הקטינים והילדים שלך כבר בגרו וכנראה עזבו את הבית.

מזונות אשה? האם ניתן לקבל דבר כזה? האם בתי משפט פוסקים סכומים כלשהם כמזונות אשה?

אז התשובה היא כן. את בהחלט זכאית להגיש תביעה למזונות אשה ובהתקיים תנאים מסויימים אף תוכלי לקבלם.

חשוב לדעת

מזונות אישה מגיעים לך הן על פי החוק הישראלי והן על פי דין תורה. הנישואין יכולים להיות נישואין דתיים או נישואין אזרחיים, והתביעה למזונות אישה יכולה להיות מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני.

ממתי תהיי זכאית לקבל מזונות?

חשוב ביותר לדעת כי תהיי זכאית לקבל מזונות אשה החל מיום הגשת התביעה ולא בגין תקופת עבר. אם תעזבי את הבית ותגישי תביעה רק שנה לאחר מכן, תוכלי לקבל מזונות רק החל ממועד הגשת התביעה ולא בגין כל התקופה בה היית מחוץ לבית. לכן, אם את רוצה להגיש תביעה למזונות אשה, חשוב לעשות זאת מוקדם ככל האפשר.

עד מתי תהיי זכאית לקבל מזונות?

ככל ואין בינך ובין בן זוגך הסכמה אחרת בהסכם ממון או בהסכם גירושין, המזונות יגיעו לך כל עוד תהיו נשואים. כלומר – ברגע שתתגרשו – תסתיים התקופה לזכאות למזונות אשה.

איך קובעים את גובה מזונות האישה?

ככלל, בית המשפט ובית הדין שואפים לשמר את זכויותיה של האישה ואת המצב הקיים לו היא רגילה אם אינה חיה עוד עם בעלה. אם היתה רגילה לחיי רווחה ועושר, לכך תהיה זכאית עד למועד הגירושין ואם חיו חיים ממוצעים – יקבע הסכום בהתאם.

בבואו לקבוע את מזונותיה של האישה, יתחשב בית המשפט או בית הדין בעניינים הבאים:

  1. הבית בו הצדדים מתגוררים, האם הוא בבעלותם או שהוא בשכירות? איך נראה? מה מצבו? איך מרוהט? 
  2. האם יש לכל אחד מבני הזוג מכונית לשימושו האישי?
  3. חופשות ובילויים – באיזו תדירות היו בני הזוג יוצאים לבילויים, מסעדות, נופשים, נסיעות לחו"ל? 
  4. עזרה בבית – האם יש באופן קבוע עזרה של מנקה או מבשלת?
  5. הכנסות בני הזוג – מה היתה הכנסת הצדדים בעת הקרע (המועד בו נפרדו)? מאיזו הכנסה קיימו את משק הבית המשותף? 

המטרה היא לאפשר לך להמשיך לחיות כפי שנהגת לחיות לפני פרוץ המשבר מבלי לפגוע בתנאי חייך.

ואם אני עובדת? האם אוכל לקבל מזונות?

את עובדת, אבל משכורתך לא יכולה לאפשר לך להתקיים בכבוד. האם תוכלי לקבל מזונות?

בית המשפט יבחין בין אישה צעירה היכולה לצאת לעבודה על מנת לכלכל את עצמה ובין אישה הנשואה שנים רבות ולא יצאה לעבוד לפני הסכסוך. 

ככל ולא עבדת לפני פרוץ הסכסוך בודאי שמגיעים לך מזונות.

אבל אם כן עבדת ומשכורתך לא מאפשרת לך לשמור על רמת החיים לה הורגלת או שאינך מסוגלת לפרנס את עצמך – גם אז תהיי זכאית למזונות אשה.

מה כוללים מזונות אישה?

מזונות האישה כוללים את כל צרכיה, לא רק הצרכים ההכרחיים, אלא גם את כל מה שדרוש לך בכל הקשור למעמדך וכבודך. כחלק מהמזונות קיימת גם הזכות למדור. 

מהי הזכות למדור? זכות למגורים, שכוללת מלבד דמי שכירות או משכנתא גם את הוצאות אחזקת הבית.

ככל שהתביעה שלך תוגש לבית המשפט לענייני משפחה – תהיי זכאית למדור, אבל אלה לא חייבים להיות המגורים שאליהם התרגלת. בעלך יכול לספק לך מגורים חליפיים.  

שימי לב, ככל שתגישי את תביעתך בבית הדין הרבני –תהיי זכאית למדור בדירה בה התגוררתם בזמן הפרידה.

האם יש סיכוי שלא אהיה זכאית למזונות?

את יכולה לאבד את זכותך למזונות אם מצבך הכלכלי מאפשר לך לכלכל את עצמך לבד. כלומר ככל ואת משתכרת מספיק כדי לפרנס את עצמך, או שיש לך הכנסה נוספת המאפשרת לך לפרנס את עצמך – לא תהיי זכאית למזונות.

אם הכנסתך לא מספיקה כדי לשמור על רמת החיים לה הורגלת, על הבעל יהיה להשלים את הסכום הדרוש באמצעות המזונות.

חשוב לדעת שאשה שבגדה בבעלה או מסרבת לחובותיה היהודים עלולה להיות מוגדרת מורדת ואז תאבד את זכותה למזונות.

רק לידיעה  – מה קורה למזונות במידה שהאישה מסורבת גט?

כאשר בעל מסרב לתת גט לאשתו מבלי שיש לו עילה מוצדקת לעיכוב, ישנם מקרים בהם יפסוק בית הדין הרבני דמי מזונות לאשה על מנת להפעיל עליו לחץ ולזרזו לתת גט לאשה.

לסיכום

דמי מזונות לאישה מעוגנים בחוק, וגובהם נקבע על ידי בית המשפט או בית הדין הרבני. ישנם מספר קריטריונים לקביעת גובה דמי מזונות, ויכולים להיות מקרים בהם לא תהיה זכאית האישה למזונות. חשוב לדעת שאין כל קשר בין ילדים ובין מזונות האשה והאשה תהיה זכאית למזונותיה גם אם אין לזוג ילדים. 

בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה. תפקיד עורך דין לגירושין במקרה כזה הוא לסייע לאישה לפרוש את נכסיה, לדרוש את המגיע לה ולוודא שהיא מקבלת את מה שמגיע לה. מכיון שהתקופה לקבלת דמי המזונות מוגבלת – חשוב לטפל בכך בהקדם האפשרי.

צור קשר

צריך ייעוץ? התקשר עכשיו

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם