פירוק שיתוף – איך מפרקים משק בית משותף אחרי 20 שנה?

החלטת שאת רוצה לסיים את הנישואין, להפרד, להתגרש. הילדים שלכם כבר עזבו את הבית או שהם כבר בוגרים בעצמם וכל השאלות הקשורות בילדים בהליך גירושין, כמו הסדרי שהיה ומזונות, כבר אינם רלבנטיים. מה שנותר לעשות הוא לפרק את השיתוף ברכוש.

אם שניכם עובדים ומרוויחים פחות או יותר את אותו השכר, אני מניחה שלא תהיה כל בעיה לכל אחד מהצדדים להבין שחלוקת הרכוש צריכה להיות שוויונית.

אם בעלך עובד ובמהלך השנים הוא היה זה שהביא את המשכורת העיקרית לפרנסת המשפחה ואת עבדת משרה חלקית או הרווחת פחות, או אם הוא עבר כל השנים ואת לא עבדת מחוץ לבית – כאן מתחילה הבעיה.

הבעיה הראשונה היא שלך – להבין שגם אם לא הרווחת כמוהו, או לא הרווחת כלל – את עדיין זכאית למחצית הרכוש.

הבעיה השניה תהיה של בן הזוג שלך – להבין את אותם הדברים.

כי בטוח תשמעי משפטים כמו – 

"כל מה שיש לנו זה בזכות מה שאני הרווחתי כל השנים" או

"אף פעם לא עבדת – אז למה שיגיע לך משהו מהרכוש"? או

"מכיון שלא הרווחת כלום וכל מה שיש לנו זה רק בזכותי – לא תקבלי כלום".

ולרגע זה ישתק אותך.

אז כדי שזה לא יקרה, תני לי להסביר לך שזה לא המצב כלל.

האם הוא צודק? 

ממש, אבל ממש לא!

האם מגיע לך חצי מהרכוש גם אם לא הרווחת כמו בעלך או לא הרווחת כלל? 

כן, מחצית הרכוש שצברתם במהלך חיי הנישואין שלכם שייכת לך. הדבר נכון במקרה שעבדת והרווחת פחות או במקרה שהוא עבד ואת גידלת את הילדים וטיפלת בבית.

האם נכון לומר שלא עשית כלום? ודאי שלא – את גידלת את הילדים, חינכת אותם, בישלת, ניקית, כיבסת, הסעת את הילדים ועוד. לפעמים המטלות שהיו עליך היו קשות יותר מהמטלה האחת שלו, לעבוד ולהרויח כסף. ובואי לא נשכח שגם ניקית, בישלת, כיבסת עבורו, פתרת את הבעיות עם הילדים כדי שיהיה לו שקט שהוא מגיע הביתה ודבר לא יטריד את מנוחתו. לפעמים ההחלטה שאת תהיי זו שתטפלי בילדים ובבית היתה החלטה משותפת שעשיתם כשרק התחלתם להקים את הבית ואת המשפחה. 

אז האם זו יכולה להיות הסיבה לכך שהוא יקבל את הרכוש ואת תצאי חסרת כל? לא ולא.

אז חשוב שתביני ותפנימי – מגיעה לך מחצית הרכוש.

כשכל מה שיש לכם הם דירה בה אתם מתגוררים, חשבון בנק וזכויות סוציאליות (פנסיה, ביטוח מנהלים, קופות גמל וכו'), ניתן להעריך הנכסים בקלות ולחלקם.

כשצברתם יותר רכוש, דירות להשקעה, מגרשים, חשבונות חסכון, מניות בחברות – חישוב פשוט לא יהיה מספיק ויהיה צורך לפנות לאיש מקצוע אשר יעריך את הרכוש המשותף שלכם על מנת שניתן יהיה לחלקו.

במקרה כזה בית המשפט או עורכי הדין יפנו אתכם לאקטואר, רואה חשבון, שיקבל לידיו את מלוא המסמכים מכם, מסמכים בדבר נכסים, זכויות וחובות ואחרי שיבדוק המסמכים, הוא יקבע איך ניתן לפרק את השיתוף. חשוב להבין שהדרך הנכונה לחלק את הנכסים ביניכם אינה תמיד לחלק כל נכס לשניים. יש אפשרות לערוך איזון בין הזכויות בנכסים השונים וכך כל צד יקבל מחצית משווי כלל הנכסים.

לסיכום

מה שחשוב הוא להתייעץ עם עורך דין לפני שמתחילים את ההליך. את חייבת מישהו שינחה אותך וישמור עליך.

וטיפ חשוב – את חייבת לחשוב איך הולכים להיות החיים שלך ביום שאחרי, מה תהיה ההכנסה שלך, מה יהיו ההוצאות שלך ויפה שעה אחת קודם. את חייבת להיות מוכנה ליום הזה מראש.

צור קשר

צריך ייעוץ? התקשר עכשיו

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם